پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۴۳۳۸
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹
«من از فعالان فضای مجازی که توانستند این فضای پرخروش را به اعماق جامعه برسانند، تشکر می‌کنم.» این عبارات بخشی از صحبت‌های حسن روحانی پس از پیروزی در انتخابات سال 96 است.
شعارسال: تشکر از فعالان فضای مجازی پس از یادکردن از شخصیت‌هایی چون مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سپاس از چهره‌هایی مثل سید محمد خاتمی، سید حسن خمینی، علی اکبر ناطق نوری، اسحاق جهانگیری و... به تنهایی گویای اهمیت فضای مجازی در تعیین سرنوشت انتخابات این دوره ریاست جمهوری بود.

در شرایطی که برخورد سلیقه‌ای برخی رسانه‌های جمعی مانع از رساندن تصویری گویا از واقعیت‌های موجود در ایام انتخابات بود فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شرایطی را فراهم کرد تا مردم در جریان رویدادها، گردهمایی‌ها و برخی حقایق مگو قرار بگیرند. در پیام رئیس جمهوری منتخب همچنین با تأکید بر تأثیرگذاری هنرمندان در ایجاد این فضا، از زحمات و تلاش اهالی فرهنگ و هنر در این مسیر قدردانی شد. چهره‌های شناخته شده سینما، تئاتر و موسیقی که در دسته‌بندی الگوهای مرجع جامعه، در صدر قرار دارند و تمام فعالیت‌هایشان توسط جامعه به دقت بررسی و تحلیل می‌شود نقش مؤثری در انتخابات چند دوره اخیر داشتند و یکی از علل حضور پررنگ و مشارکت چشمگیر مردم در انتخابات را می‌توان معطوف به حضور فعالانه آنها در فضای مجازی و پیوند فضای فکری جامعه به اهمیت انتخابات عنوان کرد. واکنش فعالانه هنرمندان به سرنوشت جامعه و حضور داوطلبانه آنها در این دست اقدامات موجب تقویت حساسیت اجتماعی و همبستگی در جامعه و همچنین پشتوانه‌ای محکم برای دولت منتخب شد. چهره‌های شناخته شده‌ای که در ایام انتخابات با انتشار یادداشت در فضای مجازی تلاش کردند مردم را به مشارکت در تعیین سرنوشت کشور ترغیب کنند بعد از حضور گسترده مردم و مشخص شدن نتیجه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با انتشار تصاویر و یادداشت‌هایی نسبت به این مشارکت و همدلی در انتخاب نامزد اصلح واکنش نشان دادند.

«ایران سرای امید»، «درخت امید به بار نشست» و «طلوع صبح امید» تم مشترک اغلب پست‌های اینستاگرامی اهالی سینما و تئاتر از جمله باران کوثری، بهرام رادان، پژمان بازغی، پریناز ایزدیار و... در روز شنبه بود. حبیب رضایی نیز با انتشار تصویری مشابه در این باره نوشت: «نوش جانمان هموطن. ایران برایمان ماند. چه‌ها کردند که امروز، شب تار ما شود اما نشد. و آنان که بی‌معرفتی کردند و از دور نگاه کردند و به کنار ما نیامدند هم از امروز با خیال آسوده‌تر سلام می‌کنند. از اردیبهشت خردادی دیگر ساختیم. مبارکمان باد» هنرمندانی همچون رامبد جوان، نوید محمدزاده، هومن سیدی و... با انتشار تصویری از رئیس جمهوری منتخب این روز را به حسن روحانی و مردم ایران تبریک گفتند.

شرکت زنان و مردان بالای 70 سال در انتخابات 29 اردیبهشت‌ماه و نحوه حضورشان با توجه به شرایط سنی آنها تصاویری را ثبت کرد که نگاه اهالی هنر را جلب کرد. تعدادی از سینماگران با انتشار این تصاویر از احساس مسئولیت آنها نسبت به سرنوشت نسل جوان در انتخابات امسال نوشتند. پرویز پرستویی با انتشار تصاویری متفاوت در این باره نوشت: «آقای دکتر حسن روحانی، برای انتخاب دوباره شما، ملت ایران روزهای سختی را پشت سرگذاشتند و خوشبختانه به پیروزی ختم شد. حمایت خودتان را از امثال آن مادر پیری که با چهار پایه پلاستیکی و آن پدر پیری که با فرغون، خودشان را به پای صندوق رأی رساندند، دریغ نکنید. خصوصاً جانبازان و خانواده‌های عزیز شهدا که سرمایه‌های اصلی این سرزمین هستند. تبریک و درود بر ملت حماسه آفرین ایران.»

توهین ابوالقاسم طالبی به محمدرضا شجریان در ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی اگر چه در ایام انتخابات با واکنش جدی هنرمندان مواجه شد اما عاملی بود تا در روز اعلام نتایج انتخابات هم از استاد آواز ایران یاد کنند. رضا کیانیان از جمله هنرمندانی بود که با انتشار کلیپ تصنیف «سپیده» از محمدرضا شجریان نوشت: «تبریک براى گذر از دودلى‌ها و بى تفاوتى ها... تبریک براى درک‌مان از شرایط امروز. تبریک براى پشت کردن به پوپولیسم. به قول بزرگى، حوادث تاریخى بار اول شکل تراژیک دارند، ولى بار دوم به کمدى تبدیل خواهند شد. مثل پوپولیسم!» البته او در بخشی از یادداشتش به پرسشگری هنرمندان و عامه مردم از رئیس جمهوری منتخب و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرده است که شاید بی‌ربط با حمایت حسن روحانی در مناظرهها از پخش صدای ربنای استاد شجریان نباشد.

جواد رضویان با نکته‌بینی، عکسی از مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را منتشر کرد و این روز را علاوه بر رهبری، مردم و ریاست جمهوری به او تبریک گفت.

فاطمه معتمدآریا که در هفتادمین جشنواره فیلم کن حضور دارد در پیامی ویدئویی با اشاره به حضور پرشور مردم در انتخابات بیان کرد: «از ملت ایران تشکر می‌کنم که هنرمندان را همراه خود برای دادن رأی به پای صندوق‌ها کشاندند و از دعوت هنرمندانشان استقبال کردند». او همچنین در بخشی از پیام خود خطاب به دولتمردان تأکید کرد: «سرنوشت ما می‌توانست چیز دیگری باشد اگر مردم قبول نمی‌کردند که رأی دهند، اگر مردم از حق خود می‌گذشتند و اگر مردم قبول می‌کردند که رأی خود را بفروشند پس امیدوارم بعد از این حواس‌تان به حق و حقوق مردم باشد.»

رخشان بنی اعتماد با انتشار طرح زیبای ابراهیم حقیقی از شعر «بهار خنده زد و ارغوان شکفت. در خانه، زیر پنجره گل داد یاس پیر» اثر احمد شاملو، مشارکت گسترده مردم در تعیین سرنوشت مملکت را به مردم ایران تبریک گفت.

«احساس می کنم/ درچشم من به آبشر اشک سرخگون/ خورشید بی‌غروب سرودی کشد نفس/ احساس می کنم/ در هر رگم به هر تپش قلب من کنون/ بیدارباش قافله‌ای می زند جرس» ترانه علیدوستی هم این گونه در توئیتر خود با انتشار شعری از احمد شاملو نسبت به پیروزی حسن روحانی در انتخابات واکنش نشان داد.

اما علاوه بر پرویز پرستویی و رضا کیانیان که در بخشی از یادداشت خود بر لزوم اتحاد و پرهیز از تفرقه‌افکنی در ادامه این مسیر تأکید کرده‌اند، تهمینه میلانی نیز از جمله هنرمندانی است که با تأکید بر این دیدگاه نوشته است: «ما پیروزی‌مان را جشن می‌گیریم، نه شکست دیگران را.» محسن تنابنده نیز در این باره نوشت: «فارغ از هر جناحی دیگه وقت اتحاده برای ایران آباد.»

** نیم نگاه

* چشمهایش

شبکه‌های اجتماعی را که پایین و بالا می‌کنی همچون یک قهرمان ملی، تصویرش پست ثابت چهره‌های شناخته شده و عامه مردم است. چشم‌هایش کار صد مقاله و مستند و سخنرانی را می‌کند. حلقه درخشان اشک و نگاه گره خورده‌اش به نیاز، اضطراب و کمی امید حرف دل همه ماست و همین است که این چنین بر دل نشسته است. چین‌های پیشانی و چروک دست‌هایی که تصویر رئیس جمهوری منتخب را به دست گرفته است هر شیارش تابلویی از رنج‌های ملتش برای رسیدن به این لحظه تاریخ است؛ تصویری که جا دارد نه تنها بر دیوار اتاق مدیران دولت منتخب قاب شود بلکه باید نصب‌العین‌شان شود تا فراموش نکنند نیاز چشم‌هایی را که با سوسوی امید منتظر تدبیرند. عکس ثبت شده توسط فرید موسوی از پیرمرد میوه فروش اردبیلی طرفدار حسن روحانی تصویری است که برخی چهره‌های سینمایی و رسانه در ایام انتخابات آن را در صفحات شخصی خود در شبکه‌های مجازی به اشتراک گذاشتند. تک جمله‌ای برگزیده برای شرح این عکس را در ادامه می‌خوانید:

هدیه تهرانی: آقای روحانی مسئولیت شما که نیمه راه هستید سنگین‌تر و پرمخاطره‌تر خواهد بود از بار نگاهی که چشمان امیدش به انتظار شماست. تا اینجا به دنبال رأی او بودید اگر منتخب این امید شدید از آنجا به بعد پاسخگوی این چشم‌ها باید باشید.

شبنم مقدمی: نگاه امیدوارت را قربان/ اشک چشمت را قربان/ سعه صدرت را قربان/مناعت طبعت را قربان/ فردای تو و فرزندانت روشن‌ترین بادا/ ایرانت آباد

بزرگمهر حسین‌پور: آقای روحانی... چه نگاه ها...چه قلب ها...چه دردها...چه زخم‌ها /چه غم ها/ چه امیدها/ در صندوق برایت ریخته شد.../ این عکس را بالای سرت بزن

حمید فرخنژاد: آقای رئیسجمهور روحانی این مردم را دریابید.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 22، تاریخ انتشار: 1 خرداد 1396، شماره: 6501.

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین